2 miljoen bezoekers via contentmarketing

Contentmarketing als een apart hulpmiddel voor online promotie werd pas ongeveer 5-7 jaar geleden duidelijk geïdentificeerd, hoewel het in feite al sinds het begin in marketing bestaat. Het vroegste voorbeeld van het gebruik van deze tool bij klassieke promotie dateert uit 1732, toen Benjamin Franklin Poor Richard’s Almanac publiceerde, waar hij advies gaf over het behalen van persoonlijk succes en het verbeteren van de samenleving als geheel. De almanak diende als een effectieve PR-ondersteuning voor de drukkerij van Franklin en publiceerde andere werken. Dat concluderen althans de medewerkers van het Content Marketing Institute, na een onderzoek naar de geschiedenis van de ontwikkeling van contentmarketing. Een van de 3 edities van de almanak van Benjamin Franklin die overleefde uit 1733, werd in 2009 bij Sotheby’s verkocht voor 566,5 duizend US dollar

Vanaf het moment dat dit werk werd gepubliceerd, begint de geschiedenis van wereldwijde contentmarketing, waarvan de essentie is om inhoud te creëren en te verspreiden die nuttig is voor het publiek om de loyaliteit te vergroten, vertrouwen te winnen en klanten aan te spreken.

Bij internetpromotie werd contentmarketing, voordat het werd aangewezen als een onafhankelijk hulpmiddel, opgenomen in de tools van zoekmachineoptimalisatoren, die, manoeuvrerend tussen gebruikersinteresses en de principes van zoekalgoritmen, een reeks technische functies ontwikkelden voor het schrijven en plaatsen van materiaal. En in 2009 kwam de algemene succesformule volgens de meeste SEO-blogosphere-experts neer op een wekelijks schrijven van ongeveer 500 woorden. Tegelijkertijd moesten ze worden voorzien van bepaalde belangrijke vragen en moesten ze voldoen aan enkele regels voor de frequentie van het gebruik van verschillende woorden, namelijk de zogenaamde parameters van misselijkheid, watergehalte, enz. Deze benadering werkte over het algemeen tot 2018, maar tegen vandaag het heeft zijn relevantie volledig verloren. En het was niet zomaar iemand die het wilde bewijzen, maar Brian Dean – een grote SEO-specialist, het hoofd van een van ‘s werelds beroemdste sites over SEO-promotie Backlinko.

Brian nam persoonlijk de promotie van de blog ter hand en handelde in strijd met de klassieke benadering. Namelijk, in plaats van regelmatig te posten, concentreerde hij zich op de kwaliteit van de inhoud die hij produceerde en publiceerde hij artikelen alleen als hij zeker wist dat het leesmateriaal van wereldklasse was. Met deze aanpak werden artikelen slechts eens in de 4-6 weken gepubliceerd, maar tegelijkertijd werd het Backlinko-project een van de meest populaire internetmarketingblogs ter wereld. De benadering van contentmarketing, CEO van Backlinko, Brian Dean, heeft het afgelopen jaar geleid tot 2 miljoen nieuwe bezoekers. We laten u kennismaken met de stapsgewijze handleiding die tot dit succes heeft geleid.

De walkthrough van Brian Dean

Er zijn 8 stappen in een contentmarketingstrategie om extra bezoekers naar een Backlinko-website te leiden:

Stap 1. Zoek naar een geverifieerd onderwerp

De eerste stap betreft de selectie van een relevant, interessant en vooral bewezen onderwerp. Dit wordt onthuld tijdens het monitoren van populaire openbare inhoud. U moet concurrenten bezoeken die het goed doen en de meest populaire en besproken materialen identificeren, dat wil zeggen degene die de meeste vermeldingen op sociale netwerken, likes en opmerkingen heeft gekregen. Het bekende SEO-blog moz.com staat bijvoorbeeld vermeld bij de concurrenten van Backlinko. Brian bekeek hun artikelen regelmatig en ontdekte dat SEO-audits van sites bijzonder populair zijn. Als gevolg hiervan schreef Brian een solide SEO-audit longread die een enorme hoeveelheid backlinks verzamelde en op de eerste pagina van Google belandde. Aangezien educatieve longreads verwijzen naar de zogenaamde evergreen content, zal dit artikel lang in de top blijven staan ​​en bezoekers naar de site lokken.

Bij het zoeken naar materiaal kunt u het probleem van de originaliteit van de inhoud onder ogen zien. Brian is in staat geweest om serieus, diepgaand SEO-materiaal samen te vatten en te schrijven, omdat hij een professional is op dit specifieke gebied. In andere gevallen moeten we vaak onder ogen zien dat “alles al voor ons is geschreven” en dat het veel moeite kost om te proberen de originele inhoud te presenteren. In dit geval kan het helpen om andere vormen van het indienen van inhoud in te dienen en te zoeken naar materiaal dat niet wordt gepresenteerd in het formulier waarmee u werkt. Zo zijn verschillende podcasts inmiddels erg populair en actief in ontwikkeling. Ze behandelen vaak onderwerpen die nog niet elders zijn behandeld. Door dergelijk audiomateriaal om te zetten in tekst en het te verrijken, kun je gemakkelijk een origineel en notoir nuttig artikel schrijven.

Lees ook aandachtig de opmerkingen bij de materialen op basis waarvan u uw eigen materiaal wilt maken. Dit zal helpen om de tekortkomingen van de oorspronkelijke bron te elimineren en deze aan te vullen met informatie die potentiële lezers gegarandeerd zal interesseren.

Stap 2. Belangrijkste vragen

Dus het onderwerp is gekozen, de primaire bronnen zijn geselecteerd. Nu moet u relevante zoekopdrachten vinden in de toonaangevende zoekmachines. Voor degenen die niet weten hoe of niet, althans om tijd te besparen, toegang willen krijgen tot diensten zoals WordStat, kunt u de eenvoudigste manier gebruiken om trefwoorden te selecteren met behulp van hints in de zoekregels van populaire diensten. Om dit te doen, schrijven we gewoon de naam van het onderwerp dat voor ontwikkeling wordt voorgesteld in de zoekbalk, bijvoorbeeld op YouTube, en schrijven we alle zoektips op, die we vervolgens in ons materiaal gebruiken.

Stap 3. Selectie van formaat en genre

Er is een grote verscheidenheid aan contentgenres, maar de formaten kunnen in slechts 4 groepen worden onderverdeeld:

  • tekst (universeel formaat);
  • afbeelding (voor een betere beleving van de tekst) + infographics;
  • audio;
  • video (merkpersonalisatie en onthechting van concurrenten).
  • Inhoudsformaten en genres

Wanneer u de voorkeur geeft aan een genre en formaat, moet u precies degene kiezen die u het beste kent. Het is echter totaal niet nodig om u tot één richting te beperken. Hetzelfde thema kan dus worden gebruikt om verschillende inhoud te maken. Brian Dean, bijvoorbeeld, heeft met succes zijn linkbuilding-gids aangepast aan het videoformaat en een video voor YouTube gemaakt, die in twee jaar tijd 236 duizend keer bekeken werd en nog steeds wint. Om eerlijk te zijn, merken we op dat de inhoud zijn betekenis niet heeft verloren sinds 2018, deze longread was oorspronkelijk ontworpen voor continu gebruik.

Stap 4. Publicatie

Volgens WordPress worden er wereldwijd meer dan 2 miljard posts per dag gepubliceerd. Zoals u zich kunt voorstellen, is opvallen als de uwe niet gemakkelijk. Tegenwoordig is de kans om gehoord te worden echter toegenomen, aangezien het totale aantal views van alle berichten is toegenomen als gevolg van beperkende maatregelen in verband met de verspreiding van COVID-19, tot bijna 30 miljard.

Het Backlinko-team adviseert u om bij het publiceren de volgende richtlijnen te volgen:

Benadruk praktische materialen. Het maakt niet uit wat voor thema je site heeft, er is altijd vraag onder mensen naar content die ze hier en nu kunnen gebruiken. Dus bij het voorbereiden van een video over het onderzoeksonderwerp, dat aan dit artikel is gewijd, heeft Brian Dean veel vergelijkbare video’s bestudeerd en daarin veel lege tips en water gevonden. Veel bloggers raadden bijvoorbeeld aan om het proces voor het maken van inhoud te verbeteren, maar legden niet uit wat het zou moeten zijn. Dean hield rekening met alle tekortkomingen en probeerde in de video advies te geven die je direct in de praktijk kunt gebruiken.

Meer cases en voorbeelden. Mensen houden niet zo van saaie theoretische berekeningen, ze houden meer van lezen, kijken en luisteren naar praktijkcases. Voorbeelden vereenvoudigen het leerproces enorm, dus probeer ze waar mogelijk in uw materiaal weer te geven.

De presentatie van de inhoud is net zo belangrijk als de inhoud. U hebt waarschijnlijk gehoord van UX-ontwerp, dat wil zeggen, het principe van het ontwerpen van een gebruikersinterface, waarbij bruikbaarheid net zo belangrijk is als uiterlijk. De benadering van de gebruikerservaring zou dus tot op zekere hoogte inherent moeten zijn aan de presentatie van inhoud. Bekijk voor alle duidelijkheid de twee schematische afbeeldingen van de onderstaande tekst. Mediabestanden, evenals een voldoende groot en begrijpelijk lettertype, zijn buitengewoon belangrijk voor leescomfort. Bruikbaarheid is van toepassing op elke inhoud. Wat audio betreft, moet je hier allereerst aan de audiokwaliteit werken, vervolgens aan de dictie van de spreker, achtergrondgeluiden, enz. Videokwaliteit en montage zijn belangrijk. Probeer in het algemeen het voor de gebruiker gemakkelijker te maken om uw inhoud te consumeren.

Stap 5. Zoekmachineoptimalisatie

Onder de methoden van SEO-optimalisatie zijn er veel verschillende activiteiten. Meer recentelijk heeft dezelfde Brian Dean samen met Backlinko een grootschalige studie uitgevoerd van 11,8 miljoen zoekresultaten om erachter te komen hoe je in 2020 in de top 3 van Google kunt komen. We hebben dit onderzoek al behandeld in een vorig artikel en we raden je aan het te lezen. Hier schetsen we drie belangrijke strategieën die Backlink vandaag aanbeveelt:

Optimaliseer uw title-tag om uw CTR te verhogen. CTR (klikfrequentie) is een van de belangrijkste rangschikkingsfactoren, dus u moet ernaar streven om de meest verleidelijke krantenkoppen te halen. Een van de trucs hier is het decoderen tussen haakjes achter de hoofdtitel.

Geef de hoofdsleutel meerdere keren aan in de tekst. Het wordt aanbevolen om de hoofdsleutel te gebruiken tussen de eerste 150 woorden, en dit minstens twee keer te doen.

Gebruik uitgaande links naar andere sites. Koppel indien nodig naar andere sites om lezers te helpen meer te weten te komen over de onderwerpen die u in uw artikel behandelt. Onderzoek toont een duidelijke correlatie aan tussen uitgaande links en hoge rankings in zoekmachines.

Stap 6. Distributie van inhoud

U moet inhoud kunnen promoten. Voor een min of meer gedetailleerde beschrijving van manieren om inhoud te promoten, is een apart artikel vereist. Hier zullen we alleen zeggen dat distributie niet beperkt moet blijven tot het opnieuw plaatsen op sociale netwerken en publiceren op uw blog. Fatsoenlijke inhoud kan zichzelf niet altijd promoten, maar als je hem hierbij helpt met verschillende tools, zal hij zeker zijn lezer vinden en zal hij je klanten opleveren. Targeting, publicaties over bronnen van derden, e-mailnieuwsbrieven, het converteren van materiaal in verschillende vormen – dit alles moet worden gedaan tijdens het verspreiden van inhoud.

Stap 7. Analyse van de resultaten

Bij het analyseren van de resultaten beveelt Dean aan om je allereerst te concentreren op twee belangrijke statistieken: verkeer en conversie. Uiteindelijk gaat het bij contentmarketing om meer bezoekers trekken. Daarom, als uw materialen geen nieuwe bezoekers naar u toe trekken, doet u iets verkeerd. Hier moet echter worden begrepen dat tastbare resultaten op afstand komen – van zes maanden of meer. Bovendien is efficiëntie niet altijd direct traceerbaar. Contentmarketing zorgt vaak voor indirecte verkoop. Voor Dean staat YouTube bijvoorbeeld volgens analyses slechts 0,2% in de conversiekolom. In een van zijn online cursussen noemden de meeste klanten YouTube echter als de bron waaruit ze over de cursus leerden. De groei en afname van conversies, gecorreleerd met de groei en afname van het verkeer, is dus het belangrijkste bewijs van het effectieve werk van contentmarketing. Onder de tussenliggende KPI’s zijn:

  • tijd die een bezoeker op uw site heeft doorgebracht;
  • paginaweergaven (bekijk het aantal pagina’s);
  • bouncepercentage (bouncepercentage);
  • groei in direct verkeer en merkgerelateerde zoekopdrachten;
  • groei van het verkeer van sociale netwerken;
  • bezoekersgroei door e-mailcampagnes;
  • de groei van verwijzingsverkeer;
  • groei van abonnees in sociale netwerken;
  • een toename in abonneeactiviteit als reactie op inhoud;
  • groei van opvattingen over bronnen van derden.

Stap 8. Schalen

Stel dat u het goed doet en dat uw contentmarketing u meer bezoekers, leads en verkopen oplevert. In dit geval rijst een redelijke vraag: hoe dit alles op schaal? Brian Dean raadt af om verder te gaan met het actief vergroten van het aantal nieuwe artikelen. De hoeveelheid verslechtert altijd de kwaliteit. Het Backlinko-blog heeft in de loop van zijn geschiedenis iets meer dan 60 artikelen gepubliceerd en tegelijkertijd trekken ze elke maand ongeveer 400 duizend bezoekers. Een paar jaar geleden plaatste Brian een bericht met de kop: “We hebben 1 miljoen zoekresultaten van Google geanalyseerd. Dit is wat we hebben geleerd over SEO. ” Er was een heel team nodig om zo’n groot onderzoek uit te voeren. Als je geen nieuweling bent bij SEO, dan ben je waarschijnlijk bekend met dit onderzoek, evenals met honderdduizenden anderen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp promotie in zoekmachines. Dat wil zeggen, de studie heeft de kosten van de implementatie terugbetaald en onlangs presenteerde Backlinko een studie van 11,8 miljoen zoekresultaten, die we hierboven al noemden en, zoals eerder, raden we u aan deze te herzien. Om de klassieker te parafraseren: als er onderzoek wordt gedaan, heeft iemand het nodig.

Gevolgtrekking

Zoals je kunt zien, is er niets bovennatuurlijks aan de contentmarketingstrategie van Backlinko. Het geheim van Brian Dean is om de kwaliteit van de artikelen te schalen, niet de kwantiteit. Om extra bezoekers naar de site en de daaropvolgende verkoopcijfers te trekken, gebruikte hij in feite klassieke contentmarketing met de nadruk op kwaliteit, niet op kwantiteit van artikelen en hun ingenieuze aanpassing aan de algoritmen van zoekmachines. Dit is de enige aanpak in 2020 die u een goede stroom bezoekers, vermeldingen op sociale media, backlinks en vooral klanten kan bieden.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign antwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/
label

Over de auteur